Witamina B12 - właściwości, rola w organizmie. Kto powinien ją suplementować?

Witamina B12Witamina B12 (kobalamina) to jedna z najważniejszych witamin, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Odpowiada m.in. za sprawność układu nerwowego, pokarmowego i krwionośnego, a także warunkuje prawidłową kondycję skóry, włosów i paznokci. Należy do grona witamin z grupy B, które bardzo dobrze rozpuszczają się w wodzie. Warto dostarczać ją wraz z dietą, jednak w niektórych przypadkach należy rozważyć suplementację.

Witamina B12 - jak wpływa na nasze zdrowie?

Witamina B12 ma wszechstronne działanie, wpływa na niemal wszystkie tkanki ludzkiego organizmu. Przede wszystkim bierze udział w produkcji kwasów nukleinowych i krwinek czerwonych, dlatego jest niezbędna w diecie kobiet ciężarnych. Zapewnia prawidłowy rozwój płodu i zmniejsza ryzyko wad wrodzonych. Jej prawidłowy poziom w organizmie jest jednak ważny na każdym etapie życia. U seniorów chroni ona przed schorzeniami neurodegeneracyjnymi, u dzieci i młodzieży warunkuje procesy zapamiętywania i uczenia się, zaś u dorosłych stabilizuje parametry wszystkich układów ustroju.

Kobalamina buduje osłonkę mielinową włókien nerwowych, jest więc niezbędna dla prawidłowego przekazywania impulsów nerwowych. W obrębie układu nerwowego pełni jednak więcej funkcji - wspomaga syntezę neuroprzekaźników (dopamina, serotonina) czy zapewnia równowagę psychiczną i dobry nastrój. Jej odpowiedni poziom jest konieczny dla zachowania pamięci i koncentracji na wysokim poziomie. Witaminę B12 należy dostarczać do organizmu chcąc wspierać układ krwionośny. Nie tylko pomaga w produkcji erytrocytów, ale również chroni przed anemią, zmniejsza poziom cholesterolu LDL oraz stymuluje syntezę komórek szpiku kostnego.

Źródła witaminy B12

Głównymi źródłami witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego, m.in.:

  • mięso wołowe,
  • drób,
  • podroby,
  • ryby i owoce morza,
  • mleko, sery i wyroby mleczne,
  • jaja.

Pewne ilości kobalaminy są produkowane przez mikroflorę jelitową, jednak nie są to ilości zaspokajające nawet część dziennego zapotrzebowania osoby dorosłej, wynoszącego około 4 µg na dobę. Praktycznym i korzystnym rozwiązaniem jest suplementacja witaminy B12. Aby mogła ona w jak największym stopniu wchłonąć się z przyjmowanych preparatów, należy sięgać jedynie po te wysokiej jakości i od sprawdzonego producenta. Cena witaminy B12 nie jest wysoka, dlatego tym bardziej warto kierować się rozsądkiem i własnym zdrowiem podczas zakupów.

Niedobór witaminy B12

Na niedobór witaminy B12 może być narażony każdy, jednak dolegliwość najczęściej stwierdza się u osób z problemami układu pokarmowego, wegetarian, wegan i seniorów. To właśnie ta grupa konsumentów (i nie tylko) powinna zdecydować się na dodatkową suplementację. Objawy niedoboru dotyczą każdego układu organizmu. Pojawia się znaczne pogorszenie kondycji skóry, włosów i paznokci, rozpoczyna się łysienie, a na twarzy mogą wystąpić zmiany dermatologiczne. Zauważa się spowolnione gojenie ran i wzrasta ryzyko bielactwa nabytego. Do innych objawów niedoboru zaliczamy:

  • anemię,
  • drżenie mięśni,
  • zaburzenia czucia,
  • brak równowagi, koncentracji i zaburzenia pamięci,
  • stany zapalne jamy ustnej,
  • pogorszenie widzenia,
  • depresję, stany lękowe,
  • zmiany nastroju,
  • ospałość, apatię,
  • zaburzenia czucia smaku.

Objawy są złożone, ponieważ witamina B12 współpracuje z innymi związkami - np. pomaga utrzymać prawidłowy poziom homocysteiny czy wspiera wchłanianie kwasu foliowego. Gdy w diecie zabraknie kobalaminy, do obrazu klinicznego dołączają objawy niedoboru witaminy B9 i innych ważnych substancji. Aby cieszyć się w pełni zdrowiem, warto dbać o zbilansowaną dietę i odpowiednią suplementację.

Fot.: pixabay.com.

Komentarze