Jakie kompleksy witamin wybrać przy aktywności fizycznej?

Sklep SFDAktywność fizyczna, bez względu na to jak intensywna, zawsze wiąże się ze wzmożoną pracą organizmu. Przy wykonywaniu ćwiczeń i np. wytwarzaniu potu, z organizmu uciekają wartościowe składniki odżywcze takie jak witaminy i minerały. To powoduje, że niezbędne jest prawidłowe uzupełnianie tych składników odżywczych, które zostały wypłukane z organizmu, ponieważ w przeciwnym razie mogą powstawać ich liczne niedobory, a to w konsekwencji może doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych.

Jednym ze sposobów na uzupełnianie wypłukiwanych z organizmu wraz z potem składników odżywczych są tzw. kompleksy witaminowe. Warto zatem wiedzieć, czym kierować się przy wyborze odpowiedniej multiwitaminy dla siebie.

Czym kierować się przy wyborze multiwitaminy?

Przede wszystkim będzie to skład kompleksu witaminowego. Tego rodzaju preparaty wieloskładnikowe słabej jakości mają to do siebie, że mogą zawierać substancje, które wzajemnie wykluczają swoje działanie lub duże ilości składników, przy bardzo małych dawkach. Tego rodzaju produkty, nie sprawdzą się na potrzeby wszystkich osób aktywnych fizycznie. Warto zatem znać swój organizm, przeprowadzić badania i na samym początku zbadać, czy już nie występują niedobory jakiś witamin lub minerałów.

Jeśli tak - to będzie oznaczało na jakich składnikach odżywczych należy się skupić i szukać kompleksów witaminowych, które będą zawierały w swoim składzie najwięcej tej substancji, której zauważono w badaniach niedobór. Oczywiście wtedy również należy kierować się jakością danego suplementu diety.

Drugą ważną rzeczą jest to, aby nabywać multiwitaminy tylko z oficjalnych źródeł od renomowanych firm. Można skorzystać z asortymentu pobliskiej apteki lub przyjrzeć się szerokiej ofercie sklepu SFD, który posiada dużą liczbę preparatów wieloskładnikowych o różnym składzie. Okaże się to być pomocne w bardzo wielu różnych przypadkach i po prostu warto pamiętać o tej ofercie.

Jaki skład multiwitaminy jest ważny w przypadku sportowców?

Warto zwrócić uwagę także na niedobory jakich witamin i minerałów narażeni są szczególnie sportowcy. Będzie to powiązane z tym, które z nich są wydalane przez organizm wraz z potem. Zatem na co szczególnie należy zwrócić uwagę?

  • Potas - jest odpowiedzialny m.in. za gospodarkę wodną organizmu oraz kontroluje pracę mięśni. Jest on zużywany przy każdym ruchu, zatem należy dbać o jego odpowiedni poziom, szczególnie przy intensywnym wysiłku.
  • Wapń - jest niezbędny do prawidłowej pracy mięśni, a także zdrowia zębów i kości. Wytracany wraz z potem może doprowadzić do rozwoju osteoporozy nawet u młodych osób.
  • Magnez - jest jednym z ważniejszych tzw. elektrolitów. Jego zapasy są wykorzystywane na potrzeby ruchu mięśni, a także dostarcza odpowiednie ilości energii.

To oczywiście tylko kilka przykładowych, ważnych minerałów, które są wypłukiwane wraz z potem. Warto także wspomnieć o sodzie, chlorze, fosforze, czy też cynku. Jednak te minerały są wypłukiwane w mniejszych ilościach, a wystąpienie ich niedoborów mniej prawdopodobne. Warto jednak mieć na uwadze także witaminy, które rozpuszcza się w wodzie, ponieważ przy aktywności fizycznej, najczęściej spożywa się duże ilości wody.

Wtedy istnieje ryzyko wypłukiwania zbyt dużych ilości m.in. witamin B oraz witaminy C. Na szczęście te oraz inne składniki odżywcze bez problemu można uzupełnić za sprawą odżywek i suplementów diety. W sklepie SFD (https://sklep.sfd.pl/) można znaleźć ogromny wybór różnego rodzaju preparatów wieloskładnikowych, jak i dedykowanych konkretnemu składnikowi odżywczemu, dzięki czemu każda osoba będzie mogła bezpiecznie zadbać o swoje zdrowie.

Komentarze