Fotostarzenie skóry, włosów - jak zadbać o cerę, włosy i paznokcie po urlopie?

FotostarzenieWypoczęta zrelaksowana i pełna energii wracasz z urlopu i zastanawiasz się, dlaczego po tak długim wypoczynku wyglądasz na starszą o kilka lat? Prawdopodobnie dopadł Cię efekt fotostarzenia, który został dodatkowo spotęgowany przez szkodliwe działanie piasku, wody morskiej i wiatru. Najbardziej na szkodliwe działanie słońca, a dokładnie promieni słonecznych UVA i UVB jest narażona twoja skóra, włosy i paznokcie.

Najrozsądniej jest oczywiście zapobiegać fotostarzeniu, stosując kremy z wysokim filtrem ochronnym powyżej 50 SPF, włosy osłaniać przed słońcem, a paznokcie pomalować odżywką witaminową. Jednak co to za urlop, kiedy zamiast eksponować swoje wdzięki na plaży, drżysz o urodę i ukrywasz się pod kapeluszem z dużym rondem.

Jak dbać o cerę po sezonie letnim?

Od wielu lat wiemy, że promienie słoneczne UVA i UVB mają niekorzystny wpływ na naszą skórę. W tym roku coraz głośniej mówi się o fotostarzeniu, czyli przedwczesnym i niewywołanym zmianami fizjologicznymi starzeniu skóry. Jest to proces bardzo zbliżony do naturalnego starzenia się naskórka, jednak może zostać zapoczątkowany nawet u 20-latek. Wszystkiemu winne są promienie słoneczne UVA i UVB. Fotostarzenie na szczęście nie jest nieodwracalne i odpowiednia kuracja po sezonie letnim jest w stanie go zatrzymać, a nawet zlikwidować jego skutki. Czy wiesz, że nadmierna ekspozycja skóry na promieniowanie UVA i UVB prowadzi do gromadzenia się nieodpowiednich włókien elastyny w tkankach skórnych? Te z kolei wyniszczają włókna kolagenowe, które odpowiadają za koloryt i sprężystość skóry. Utrata dużej ilości włókien kolagenowych to najkrótsza droga do szarej i pomarszczonej cery.

Proces fotostarzenia skóry

O fotostarzeniu skóry mówimy, jeśli jesteś w przedziale wiekowym od 20 do 50 lat i po sezonie letnim zauważyłaś następujące objawy:

  • wiotczenie naskórka (opadający kontur twarzy, luźniejsza skóra pod oczami, na żuchwie i pod brodą);
  • nadmierne przesuszenie skóry, mimo stosowania kosmetyków nawilżających;
  • przebarwienia, które mogą mieć kolor brązowy, które często są mylone z plamami wątrobowymi, lub hormonalnymi, oraz koloru czerwonego, te zmiany przypominają wysypkę, lub poparzenie słoneczne;
  • wypryski podobne do trądziku młodzieńczego lub różowatego;
  • zmarszczki, jeśli wcześniej ich nie było lub proces powstawania bruzd postępował powoli, a po wakacjach "ruszył z kopyta" mogło go wywołać fotostarzenie;
  • grubsza warstwa naskórka.

Miejscami najbardziej narażonymi na zmarszczki słoneczne są:

  • twarz, szczególnie okolice pod oczami, wokół ust i na czole;
  • szyja;
  • dekolt;
  • ramiona;
  • teleangiektazje, w języku potocznym nazywane naczynkami lub pajączkami.

Jak przystopować proces fotostarzenia skóry?

Pierwszym i najważniejszym krokiem jest dokładne oczyszczenie skóry, czyli peeling, który umożliwi dogłębne odżywienie tkanek skórnych, zabieg ten należy wykonywać regularnie co 2-3 tygodnie. Kolejnym etapem jest uzupełnienie włókien kolagenowych, które powinno być stosowanie zewnętrznie i wewnętrznie. W sprzedaży dostępne są kosmetyki z dużą zawartością kolagenu oraz produkty kolagenowe przyjmowane doustnie. Ponadto regularnie przyjmowana witamina C, która nie tylko pobudza proces regeneracji naskórka, ale też uczestniczy, w produkcji kolagenu może przynieść zaskakująco dobre wyniki. Należy również pamiętać o uzupełnieniu witamin z grupy A i E, które podobnie jak kolagen są dostępne w formie kosmetyków, jak i w kapsułkach do stosowania wewnętrznego. Zdaniem kosmetologów, składnikiem, którego nie powinno zabraknąć w kuracji powstrzymującej fotostarzenie skóry są retinoidy, będące pochodnymi witamin z grupy A i jak do tej pory mają najlepsze wyniki w walce z fotostarzeniem skóry.

Profilaktyka

O ile proces fotostarzenia skóry może wystartować w kilka tygodni, to już jego zatrzymanie i odwrócenie zmian, jakie zaszły w tkankach skórnych może trwać miesiące, a nawet lata w zależności od stopnia degradacji skóry. Dlatego wybierając się na plaże lub spacer w promieniach słonecznych warto zadbać o prawidłową ochronę. Jednym ze sprawdzonych sposobów, dzięki którym unikniecie fotostarzenia skóry jest stosowanie kremów z filtrem powyżej 50 SPF, kolejnym osłonięcie skóry cienkim ubraniem. Twarz możecie uchronić przed niechcianymi zmianami, stosując krem z filtrem, fluid z filtrem UVA i UVA, oraz nosząc kapelusz z dużym rondem lub parasolkę od słońca. Te dwa ostatnie sposoby pomogą Wam również zapobiec fotostarzeniu włosów.

Jak dbać o włosy po sezonie letnim?

Słońce, słona woda morska, wiatr i piasek sprawiają, że po urlopie włosy są suche, matowe, końcówki zaczynają się rozdwajać i kruszyć, a ułożenie fryzury graniczy z cudem. Kurację należy rozpocząć od dokładnego oczyszczenia skóry głowy, odblokowania porów i złuszczenia starego, suchego naskórka, a także usunięcia wszystkich wakacyjnych zanieczyszczeń. W tym celu można zastosować jeden z kosmetyków oczyszczających skórę głowy dostępny w drogeriach i sklepach fryzjerskich lub wybrać się na profesjonalny zabieg do gabinetu trychologicznego.

Oczyszczona skóra głowy sprawia, że odżywcze składniki docierają do cebulek włosa, a więc zapewniamy zniszczonym włosom kompleksowe odżywienie.

Kosmetyki, dzięki którym przywrócisz włosom kondycję sprzed urlopu:

  • szampony i maski nawilżające, dzięki którym suche i sztywne włosy odzyskają blask i sprężystość;
  • szampon z wyciągiem z bursztynu, który wygładza i odżywia zniszczone i przesuszone słońcem włosy;
  • produkty zawierające proteiny jedwabiu i keratynę, czyli składniki wygładzające i nabłyszczające;
  • witaminy A i E, które można stosować dwutorowo zewnętrznie i wewnętrznie.

Regeneracja włosów domowymi sposobami

Zamiast kupować kilka lub kilkanaście drogich produktów wykonaj odżywkę do włosów z produktów, które posiadasz w domu:

  • 2 łyżki miodu;
  • 1 żółtko surowego jaja (bez białka);
  • witamina C, możesz wycisnąć sok z cytryny, pokruszyć 2-3 witaminy w tabletkach;
  • 1 tabletkę witaminy A;
  • 1 tabletkę witaminy E;
  • 1 łyżkę oliwy z oliwek.

Wszystkie składniki należy wymieszać i nałożyć na czyste i mokre włosy na 15 minut, a następnie spłukać. Zabieg można powtarzać co 4-6 dni aż do poprawienia kondycji włosów.

Jak dbać o paznokcie po sezonie letnim?

Paznokcie podobnie jak skóra i włosy po urlopie staja się kruche, matowe, zaczynają się rozdwajać. Dzieje się tak za sprawą promieni słonecznych, słonej wody i piasku i nagłych zmian temperatury (chłodna woda morska, ciepły piasek na plaży). Dlatego tuż po wakacjach warto zadbać również o kondycję dłoni i paznokci.

Pamiętaj, że nie tylko Ty potrzebujesz odpoczynku, po udanych wakacjach, zafunduj więc urlop swoim paznokciom, zaczynając, od usunięcia lakieru. Zamiast niego zastosuj jedną z nabłyszczających odżywek. Kilka razy dziennie nakładaj krem do rąk i paznokci koniecznie zawierający w swoim składzie:

  • flawonoidy;
  • witaminy z grupy B, głównie B1, B2 i B12;
  • witamina C, dzięki której odzyskasz stracony kolagenowe;
  • witamina E;
  • siarka, żelazo, magnez, cynk.

Doskonałą domową kuracja dla zmęczonych paznokci jest ciepła kąpiel z dodatkiem łyżki oliwy z oliwek i kilku kropli soku z cytryny.

Komentarze